Στις 16 Νοεμβρίου φέτος η ΕΤΕΜ συγκέντρωσε για άλλη μία φορά παγκοσμίου φήμης ονόματα της αρχιτεκτονικής σκήνης στη Διεθνή Διάσκεψη Μηχανολογικών Προσόψεων. Στην εκδήλωση συμμετείχαν πάνω από 700  άτομα – επαγγελματίες από παγκόσμια αρχιτεκτονικά γραφεία, μηχανολογικές εταιρείες και εκπρόσωποι του κλάδου των κατασκευών .

«Είμαστε περήφανοι που η διάσκεψη μηχανικών προσόψεων της ΕΤΕΜ μετατράπηκε σε μία επαγγελματική πλατφόρμα που παρουσίασε τις τελευταίες καινοτομίες και τάσεις στον τομέα των μηχανικών προσόψεων και τις τελευταίες ιδέες και απόψεις στον τομέα της αρχιτεκτονικής και της αειφόρου ανάπτυξης», με αυτά τα λόγια εγκαινίασε το φόρουμ ο Λάμπρος Γιαννούχος, Γενικός Διευθυντής του Ομίλου ΕΤΕΜ.

Ο Χρίστο Νίτσεφ, αρχιτεκτονικός σύμβουλος στην ομάδα μεγάλων έργων της ΕΤΕΜ στη Βουλγαρία  εγκαινίασε το πρώτο πάνελ του φόρουμ. Παρουσίασε ορισμένες από τις τάσεις στον σχεδιασμό των προσόψεων σε συνθήκες τεχνολογικής και ψηφιακής προόδου. Ο Χρίστο Νίτσεβ παρουσίασε στο κοινό και το πρώτο περίπτερο επίδειξης με μια πρόσοψη υαλοπινάκων με ροή κυκλοφορούμενου νερού που άνοιξε στη Βουλγαρία. Το περίπτερο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου InDeWaG, στο οποίο η ΕΤΕΜ είναι συνεργάτης και η ομάδα της εταιρείας δημιούργησε και ανέπτυξε το καινοτόμο σύστημα πρόσοψης.

Ο αρχιτέκτονας Miron Mutyaba παρουσίασε το πρώτο στον κόσμο κτίριο εξωσκελετών σε ελεύθερη μορφή .

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα στο συνέδριο – το πρώτο ψηλό κτίριο στον κόσμο με  εξωσκελετό σε ελεύθερη μορφή, παρουσιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Miron Mutyaba, επικεφαλής σχεδιαστή της Zaha Hadid Architects. Παρουσίασε δε ολόκληρη τη διαδικασία σχεδιασμού και εκτέλεσης του ξενοδοχείου Morpheus 5 αστέρων. Το έργο σχεδιάστηκε να είναι το τελευταίο μέρος του «Dream City», ενός πλήρως ολοκληρωμένου πολυκατοικιακού συγκροτήματος στο Μακάο. Το ξενοδοχείο εξαπλώνεται σε μια έκταση 150 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και πρέπει να “σφηνωθεί” σε ένα υπάρχον περιβάλλον. «Εργαζόμενοι κάτω από αυτές τις συνθήκες και τους περιορισμούς του περιβάλλοντος, αρχίσαμε να διερευνούμε τις δυνατότητες κατασκευής και καταλήξαμε στη δημιουργία της ελεύθερης μορφής–  οκτώ ή δύο κύκλοι», εξήγησε ο αρχιτέκτονας Mutiaba. Το Morpheus Hotel ακολουθεί την ελεύθερη μορφή κατασκευής και το όλο έργο καθοδηγείται από την έννοια της “συνέχειας του χώρου”. Η φέρουσα δομή  του κτιρίου είναι δύο πύργοι, συνδεδεμένοι σε 4 επίπεδα, με κοινό λόμπι στο ισόγειο. Αυτό που είναι πραγματικά εντυπωσιακό είναι το αίθριο, με ύψος 140 μέτρων, το οποίο δημιουργεί σοβαρές κατασκευαστικές προκλήσεις. Το έργο Morpheus Hotel είναι ένα αρχιτεκτονικό επίτευγμα που επιτυγχάνει την ιδανική ισορροπία μεταξύ του παραμετρικού σχεδιασμού και των χαρακτηριστικών βιώσιμης πρόσοψης.

Ο Παύλος Βαταβάλης, Επικεφαλής Τεχνικός Διευθυντής της ΕΤΕΜ, παρουσίασε τις νέες εξελίξεις της ΕΤΕΜ και ανακοίνωσε τη στρατηγική συνεργασία της εταιρείας με την πορτογαλική μάρκα για τα μινιμαλιστικά συστήματα αλουμινίου HYLINE. Η ETEM ενσωματώνει επισήμως όλα τα προϊόντα της μάρκας στο χαρτοφυλάκιό της και θα είναι αποκλειστικός αντιπρόσωπός της για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η συνεργασία μεταξύ των δύο εμπορικών σημάτων επέτρεψε την πραγματοποίηση ακόμη και των πιο τολμηρών αρχιτεκτονικών έργων.

Ορισμένα πολυτελή έργα από το χαρτοφυλάκιο της SAOTA Architecture & Design παρουσιάστηκαν από τον Philippe Fouché , Διευθυντή του Αρχιτεκτονικού Γραφείου, με έδρα τη Νότια Αφρική. Οι εργασίες σχετικά με τα κτίρια κατοικιών στο Κέιπ Τάουν έχουν μια ισχυρή σύνδεση με τις γύρω περιοχές της υπαίθρου – το τοπίο, την τοπογραφία και τις προκλήσεις του ανάγλυφου. Ως εκ τούτου, όλα τα έργα SAOTA Architecture & Design είναι ειδικά για κάθε τοποθεσία. «Εργαζόμαστε σε διαφορετικά κλίματα, τροπικά και υποτροπικά, από πολύ ζεστό έως πολύ κρύο, και η αρχιτεκτονική μας προσπαθεί να εμπνευστεί από το περιβάλλον», δήλωσε ο Philippe Fouché, παρουσίασε επίσης τη μοναδική καμπύλη πρόσοψη του έργου Neul Quarree, που υλοποιήθηκε στη βιομηχανική περιοχή στο Αμβούργο. Η καμπύλη στο περιτύλιγμα του κτιρίου έχει εσωτερικό προορισμό – μεταδίδει φως από το νότο προς τους εσωτερικούς χώρους. Ταυτόχρονα, η πρόσοψη δημιουργεί ένα είδος υπόστεγο, με το ισόγειο να είναι χτισμένο σε μια “φωτεινή πλατφόρμα” για να δώσει ορατότητα στη γύρω θέα.

Η αρχιτέκτονας Manuela Belova, εκπρόσωπος της Βουλγαρίας στο Συμβούλιο για τα Υψηλά Κτίρια και το Αστικό Περιβάλλον (CTBUH), ενημέρωσε το κοινό για τον σκοπό και τις δραστηριότητες αυτού του παγκόσμιου επαγγελματικού οργανισμού. Το Συμβούλιο καθορίζει τα κριτήρια για το ύψος των κτιρίων και απονέμει τον διεθνή τίτλο “ψηλότερο κτίριο”. Το 2019 το δίκτυο της CTBUH περιλαμβάνει πάνω από 2 εκατομμύρια μέλη που εργάζονται σε περισσότερα από 10.000 γραφεία σε όλο τον κόσμο. Η οργάνωση αναπτύσσει ενεργά και επιστημονική ερευνητική δραστηριότητα, εστιάζοντας στην ρομποτική στα ψηλά κτίρια, στη σύνδεση των ουρανοξυστών σε ύψος, ενώ σύντομα θα κοινοποιηθεί μία ειδική μελέτη  για “ανθεκτικές σε κυκλώνα προσόψεις”.

Η BIM τεχνολογία και τα διάφορα τεχνολογικά εργαλεία της ομάδας ELVAL COLOR παρουσιάστηκε από τον Άγγελο Ζωγράφο, τεχνικό σύμβουλο της εταιρείας.Ο προκαταρκτικός σχεδιασμός του σύνθετου περιτυλίγματος είναι  εξ ολοκλήρου ψηφιακός, ο οποίος εγγυάται την αποτελεσματική και ποιοτική ενσωμάτωση των πάνελ. Τα σύνθετα υλικά μπορούν να εγκατασταθούν κάθετα στη συγκεκριμένη μονάδα. Η τεχνολογία BIM στο σχεδιασμό προσόψεων, ανεξάρτητα από το υλικό που χρησιμοποιείται, επιτρέπει τη μετάβαση  από διάφορα πρωτοποριακά σχήματα, πολύπλοκες επιφάνειες και συνδυασμούς που στη συνέχεια υλοποιούνται.

Ο Pablo Zamorano του Heatherwick Studio μοιράστηκε την προσέγγιση της ομάδας στο στούντιο σχετικά με τη διαδικασία σχεδιασμού και υπολογιστικής μηχανικής. Αυτό που διακρίνει όλα τα σχέδια του αρχιτεκτονικού γραφείου είναι ότι είναι απτά, με υλικά που μπορούν να γίνουν  αισθητά και προσφέρουν ζεστασιά στον χώρο. Ο Pablo Zamorano δήλωσε ότι η ομάδα του αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στα υλικά, τα στοιχεία των προσόψεων και τη μοντελοποίησή τους στο σχεδιασμό ενός χώρου. Το Heatherwick Studio χρησιμοποιεί απαραίτητα εργαλεία προσομοίωσης και εικονική πραγματικότητα για να δημιουργήσει “ψηφιακά πρωτότυπα” της πρόσοψης του έργου και πώς θα τοποθετηθεί στο υλικό περιβάλλον. Ο Pablo Zamorano παρουσίασε τη διαδικασία δημιουργίας των στοιχείων της πρόσοψης του Arti Center, τμήμα του Bund Finance Centre, στη Σαγκάη της Κίνας. Η πρόσοψη είναι εμπνευσμένη από τα παραδοσιακά κινεζικά θέατρα και τα ρούχα της νύφης με νήματα που κρέμονται από τις άκρες των τελετουργικών καπέλων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το τριώροφο κτίριο έχει σχεδιαστεί με πρόσοψη που μοιάζει με πέπλα από 670 κρεμασμένους χάλκινους σωλήνες. Ενδιαφέρον είναι το ότι όλοι οι σωλήνες περιστρέφονται αιθερικά γύρω από το κτίριο και με την κίνηση τους το εσωτερικό του κτιρίου κλείνει ή ανοίγει.

Για τον Γκεόργκι Πέτροφ, αναπληρωτή διευθυντή στο γραφείο της Νέας Υόρκης Skidmore, Owings & Merrill (SOM), σήμερα οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί καλούνται να βρουν τρόπο να δημιουργήσουν έναν νέο κόσμο σε συνθήκες συνεχώς αυξανόμενου πληθυσμού και μετανάστευσης ανθρώπων στις μεγάλες πόλεις. Κατά τα επόμενα 100 χρόνια, σχεδόν όλη η ανθρωπότητα θα ζει σε πυκνοκατασκευασμένες και πυκνοκατοικημένες πόλεις. Ο Γκεόργκι Πέτροφ δήλωσε ότι η προσέγγιση της SOM είναι ο σχεδιαστής, ο αρχιτέκτονας και ο μηχανικός να αναπτύσσουν μαζί τις ιδέες τους. Όταν ξεκινά μία δουλειά, η ομάδα αναζητεί  πρώτα τη σωστή γεωμετρία, με την ιδέα για βελτιστοποίηση και εφαρμογή του σωστού πλέγματος κατασκευών. Ο Γκεόργκι Πέτροφ έδωσε ως παράδειγμα την κατασκευή του έργου CCLP ((Center for character & leadership development’), μέρος της Στρατιωτικής Ακαδημίας των Ηνωμένων Πολιτειών στο Κολοράντο. Η κατασκευή του ουρανοξύστη αποτελείται από διαγώνιες χαλύβδινες πλάκες συναρμολογημένες σε ένα τριγωνικό πλέγμα. Περισσότερο υλικό είναι ενσωματωμένο στο βάθος της δομής για να διατηρήσει τον πύργο σταθερό και να αντέξει τις γεωμετρικές διαστρεβλώσεις.

Ο Daniel Bosia, Διευθυντής Σχεδίασης στο γραφείο του Thornton Tomasetti στο Λονδίνο, δήλωσε ότι η ομάδα του ερευνά μια σειρά υλικών και καινοτόμων τεχνολογιών επένδυσης προσόψεων. Έδειξε διάφορα δομικά σχέδια που δοκιμάστηκαν αρχικά ως ενότητες 3D και στη συνέχεια υλοποιήθηκαν σε διαφορετικές κλίμακες. Ο Daniel Bosia δήλωσε ότι η Thornton Tomasetti αναπτύσσει διάφορα ψηφιακά εργαλεία που επιτρέπουν το γραφείο να εργάζεται με ευέλικτο τρόπο, διαμορφώνοντας διαφορετικές επιφάνειες σε πραγματικό χρόνο. Αυτό επιτρέπει την ανάλυση των δομών ανά πάσα στιγμή, τη βελτιστοποίηση των δομών και την προσομοίωση του περιβάλλοντος γύρω από το κτίριο. Με τις τελευταίες καινοτόμες τεχνολογίες, οι σχεδιαστές της Thornton Tomasetti κάνουν ψηφιακές σήραγγες κάτω από ένα έργο, κάτι που εξοικονομεί έξοδα για την πραγματική δημιουργίας τους. Σύμφωνα με τον Daniel Bosia, το πιο σημαντικό είναι ακριβώς ο συσχετισμός μεταξύ ψηφιακής και φυσικής διαχείρισης ενός έργου.

Ο Daniel Bosia παρουσίασε το μοναδικό έργο Vessel – γλυπτό στη δημόσια πλατεία και τους κήπους Hudson Yards στη Νέα Υόρκη. Η αξιόλογη δομή είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Thornton Tomasetti και της αρχιτεκτονικής εταιρείας Heatherwick Studio. Η μορφή του έργου είναι και η κατασκευή του και η κατασκευή είναι το περιτύλιγμά του. Τα περισσότερα τμήματα της κατασκευής είναι χτισμένα σε ελεγχόμενο περιβάλλον σε ένα εργοστάσιο, επειδή δεν υπάρχει τρόπος να κατασκευαστεί γύρω από έναν ενεργό σιδηροδρομικό σταθμό. Ο Bosia μοιράστηκε ότι οι μεμονωμένες μονάδες, που ονομάζονται “αρθρώσεις” από την ομάδα του, ήταν προκατασκευασμένες και στη συνέχεια συναρμολογημένες μέσω ειδικών ραμπών. Οι ενότητες που συνθέτουν την κατασκευή του Vessel συναρμολογήθηκαν ως παζλ στην ακτή της Αδριατικής και από εκεί μεταφέρθηκαν με φορτηγά πλοία στον ποταμό Hudson.

“Η αρχιτεκτονική προορίζεται να εξυπηρετεί τους ανθρώπους και η πρόσοψη είναι το πρόσωπο με το οποίο παρουσιάζουμε τους εαυτούς μας και αυτό είναι το πιο σημαντικό εργαλείο”, δήλωσε ο αρχιτέκτονας. Άγγελ Ζαχαριέφ του Studio A & A. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ποικιλομορφία ανθρώπων και ζωντανών οργανισμών πολλαπλασιάζεται στην όψη των πόλεων και της αρχιτεκτονικής τους. Ο αρχ. Zahariev παρουσίασε την ενδιαφέρουσα πρόσοψη του Κτιρίου 15 του Business Park Sofia, συμβίωση μεταξύ κατασκευής και αρχιτεκτονικής του έργου. Η πρόσοψη του έργου ταιριάζει πλήρως στο περιβάλλον και το χρώμα, με συμπαγή πάνελ αλουμινίου να έρχονται σε αντίθεση με τα φυσικά υλικά που χρησιμοποιούνται στα κτίρια πίσω.

Ο Steven Kennedy, συνεργάτης της GRIMSHAW ARCHITECTS, παρουσίασε διάφορες καινοτόμες τεχνικές σχεδιασμού και λύσεις για την υλοποίηση αρχιτεκτονικών σχεδίων σε αρμονία με το περιβάλλον τους. Ένα τέτοιο έργο είναι ο Βοτανικός Κήπος του Ομάν, ο οποίος βρίσκεται υπό κατασκευή στους πρόποδες του βουνού Al Hajar στο οποίο ο Stephen Kennedy εργάζεται τα τελευταία 7 χρόνια. Στόχος του έργου είναι η διατήρηση της βιοποικιλότητας του Ομάν, της μεγαλύτερης συλλογή φυτών στον αραβικό κόσμο και η προβολή του στις μελλοντικές γενιές. Η ομάδα του Stephen Kennedy είναι πολυεπιστημονική και έχει να αντιμετωπίσει το αυθεντικό περιβάλλον και το περιβάλλον που περιβάλλει το έδαφος – από τη μια πλευρά υπάρχει ένα βραχώδες σύμπλεγμα και από την άλλη είναι η έρημος. Ο σχεδιασμός των Βοτανικών Κήπων πήρε 15 μήνες και ο νέος σχεδιασμός του περιτυλίγματος του κύριου κτιρίου χρειάστηκε 4 μήνες. Περιλαμβάνει παθητική και ενεργή σκίαση, καθώς και έλεγχο υπεριώδους φωτός, ψύξη και άρδευση φυτών. Η έννοια του κελύφους του έργου εστιάζεται στο να έχει ένα πολύ καλό προστατευτικό στρώμα για την προστασία του τοπίου από τη θερμότητα και τον ήλιο.

Ο μηχανικός Vladimir Marinov από τη Studio Define Engineers μοιράστηκε με το κοινό τις δομές και τις λύσεις πρόσοψεων σχεδίων στα οποία εργάστηκε, όπως το Coal Drops Yard, η Sagrada Familia, το νέο στάδιο Camp Nou στη Βαρκελώνη και το Sky Fort στη Sofia. Παρουσίασε επίσης καινοτόμο λογισμικό που θα μεταβάλλει εντελώς τη σχέση πελάτη-αρχιτέκτονα και θα την ψηφιοποιήσει. Οποιοσδήποτε θα είναι σε θέση να διαμορφώσει τις παραμέτρους του έργου  κατοικίας των ονείρων του απευθείας σε μια πλατφόρμα ιστότοπου και θα είναι σε θέση να υπολογίσει οποιαδήποτε αλλαγή στο “σπίτι”. Μόλις ολοκληρωθεί το έργο – ως είδος και μέγεθος, ο πελάτης με ένα κλικ μπορεί να το στείλει σε μια ομάδα 3 αρχιτεκτόνων. Σύμφωνα με τον Vladimir Marinov, αυτό είναι το μέλλον του σχεδιασμού, το οποίο θα καταστήσει πολλούς επαγγελματίες μηχανικούς περιττούς, αλλά θα ικανοποιήσει τον τελικό πελάτη.

Χορηγοί στην εκδήλωση ήταν οι εταιρείες Elval Colour, Ursa, Sherwin-Williams, Şişecam Flat Glass, Nemetschek Bulgaria, όπως και το Συμβούλιο για τα Ψηλά Κτίρια (CTBUH).

Περισσότερες πληροφορίες για τους ομιλητές και τα έργα τους θα βρείτε στον ιστότοπο: www.facadeconference.com